به گزارش شهرآرانیوز؛ نقش مردم خواف و نشتیفان در راه اندازی قطار گردشگری انکار شدنی نیست. به نظر میرسد فعالان گردشگری و راهنمایان تور در دیار آسها و بادها میتوانند نقش پر رنگی به عنوان ضلع چهارم این ماجرا ایفا کنند. آنها با پیگیری درخواست مردم از سوی نمایندگان و متولیان امر میتوانند بر ضرورت این کار صحه بگذارند و مسئولان را برای ادامه این راه ترغیب کنند. حالا سؤال اینجاست که با وجود ظرفیت تاریخی و گردشگری مناسب در چه شرایطی سفر ریلی میتواند در همراهی مسافران به دیار آسبادها نقش مؤثر داشته باشد؟
۲۵۰ کیلومتر میان مشهد تا شهری که به جا مانده از عصر تیموریان است، فاصله است؛ یک شهر کوهستانی که در مسیر بادهای ۱۲۰ روزه سیستان قرار دارد. در گذشته، مردمان آن دیار، باد را به خدمت نان درآورده اند تا زندگی را جور دیگری سامان بدهند و بقایای به جامانده از سازگاری آنان با محیط در روزگارکنونی به چشم ما میآید. آسبادهای خواف و نشتیفان حاصل تعامل انسان با طبیعت است و اکنون یکی از جاذبههای مهم این شهر است. آرامگاه خواجه غیاث الدین پیر احمد خوافى، مسجد-مدرسه غیاثیه خرگرد، کوشکسلامی، مسجد ملک زوزن، مسجد جامع سنگان، مزار خواجه یار، بخشی از تاریخ این شهر است که دامان گشوده است تا پذیرای مسافران و گردشگران این شهر باشد.
منطقه حفاظت شده سیرخون، آبشار رِزداب، سد سلامی، آبشار کفتر دره نیز جلوههای طبیعی خواف و نشتیفان است که به طور معمول از نگاه گردشگران دور میماند و جلوههای تاریخی این شهر بر نگاه تفریحی آن میچربد. موسیقی سنتی و هنرمندان حرکات آیینی نیز در طول این گردش همراه مسافران این شهر میشوند تا یک خاطره خوب را برای آنها به جا بگذارند.
ایستگاه راه آهن خواف نیز به این شهر چسبیده است و با اقامتگاههای بوم گردی فاصلهای بین ۶ تا ۲۰ کیلومتر دارد. قطار گردشگری میتواند مسافر را تا دروازه شهر برساند و پس از آن، اتوبوس گردشگران را همراهی میکند. مزیتهای حضور قطار گردشگری در مسیر مشهد-خواف نسبت به سفر جادهای آن، ایمنی و بهره مندی افرادی است که میخواهند به صورت گروهی به این شهر بیایند و ترجیحشان مسافرت ریلی است.
هومن بزم آرا راهنمای محلی خواف و نشتیفان است. وقتی نام قطار گردشگری خواف را میشنود، خنده تلخی میزند و به خاطر میآورد که سه سال است دیگر خبری از این قطار نیست! میگوید: شاید اگر واقع بینانه نگاه کنیم، همان اتوبوس بهتر باشد، چون سرویس دهی اش به گردشگران راحتتر است.
بزم آرا هماهنگی ورود و خروج قطار گردشگری با تردد مسافران را مهمترین عامل استقبال از این نوع سفر میداند: زمان طلایی حضور گردشگر عصر پنجشنبه و روز جمعه است. اگر در این زمان، قطار گردشگری بتواند مسافر را به شهر بیاورد و برگرداند میتواند به حضور گردشگر در شهر بینجامد؛ در غیر این صورت ماشینهای شخصی و اتوبوسهای بین شهری گزینههای بهتری برای خدمت رسانی هستند.
او که تجربه زیادی در گشتهای خواف و نشتیفان دارد و همراه بسیاری از تیمهای گردشگری بوده، معتقد است که در سالهای اخیر، ظرفیتهای شهرشان بیشتر شناخته شده و روند رو به رشدی داشته است. با فروکاستن تب کرونا و هوای مناسب خواف در پاییز، اقبال مسافر به این شهر تاریخی بیشتر شده است. بزم آرا آبانو آذر را فصل ورود گردشگر به شهرشان میداند و میگوید: این استقبال حاصل توجه به آسبادها، تلاش راهنمایان گردشگری، حضور اقامتگاه بوم گردی مناسب و فعالیت در فضای مجازی است.
افرادی که از مشهد عازم نشتیفان هستند، به طور معمول، برنامه سفرشان را یک و نیم روزه تنظیم میکنند. آنها عصر پنجشنبه عازم خواف یا نشتیفان میشوند تا شب را در یکی از اقامتگاههای بوم گردی رحل اقامت بیفکنند و روز جمعه گشتی در شهر بزنند. نباتی مدیر یکی از ۶ اقامتگاه بوم گردی است که در شهر خواف فعالیت میکنند. او نیز یکی از افرادی است که با حضور قطار گردشگری در خواف، نور امیدی در دلش افروخته شده است تا چراغ گردشگری در این شهر تاریخی سوسو بزند. پس از سه سال درباره تأثیر حضور راهنمایان سراسر کشور در قالب نخستین قطار گردشگری به این شهر از نباتی میپرسیم.
اقامتگاه او در خیابانهای شهر جا خوش کرده است و بیشتر افرادی که برای اقامت به او مراجعه میکنند، مسافرانی هستند که ناچارند برای انجام کار در این شهر حاضر شوند. اگر چه او دوست دارد بیشتر با گردشگران هدفمند روبه رو باشد، با حضور مسافران و کارگران سنگ معدن نیز کنار آمده است. کرونا آنها را مجبور کرده است برای تأمین مخارج اقامتگاه، نقش مسافرخانه را ایفا کنند.
او امیدوار است با ورود تورها و راه اندازی قطار گردشگری بار دیگر با گردشگرانی مواجه شود که مشتاق اند خواف را بیشتر بشناسند. او نیز همانند بزم آرا زمان بندی مناسب در تردد قطار را در موفقیت این طرح مهم ارزیابی میکند و میگوید: وجود این قطار درصورتی مناسب است که با برنامه ورود و خروج مسافر در شهر هماهنگ باشد.
نباتی در جلسات متعددی که با حضور مسئولان به منظور راه اندازی قطار گردشگری برگزار شده، حضور داشته است و این جلسات را تا کنون بی نتیجه میداند. این مدیر اقامتگاه ادامه میدهد: گره کار در راه آهن است که به خاطر نبود مسافر و هزینه بر بودن سفر ریلی از آن استقبال نمیکند.